Głównymi zagrożeniami dla pływających po pełnym morzu są sztormy, nagłe zmiany pogody, mgły i inne statki. Z kolei na płytkich wodach największym zagrożeniem są rafy, skały podwodne, mielizny, wraki, wysypiska i ławice. Można je podzielić na naturalne i sztuczne. Wprowadzony w 1976 roku międzynarodowy morski system oznakowania nawigacyjnego to IALA (od ang. International Association of Lightouse Authorities – pol. Międzynarodowe...
Read MoreOGRANICZENIA SYSTEMU GPS,OGRANICZENIA SYSTEMU GPS MOGĄ ZOSTAĆ WYWOŁANE PRZEZ:
błąd efemerydy – polega na różnicy między położeniem satelity wyznaczonym z danych orbitalnych a rzeczywistym, jest powodowany przez grawitację Słońca, Ziemi i Księżyca oraz wiatr słoneczny błędy aparaturowe – niewłaściwe umiejscowienie anteny (niestałość jej centrum fazowego) lub tzw. szum odbiornika czy niestabilność wzorców częstotliwości niedokładność wzorca czasu – błąd zegara atomowego, montowanego w satelicie, powoduje błędy w...
Read MoreFUNKCJE NAWIGACJI SAMOCHODOWEJ
nowoczesna nawigacja samochodowa wyposażona jest w szereg bardzo przydatnych dla użytkownika funkcji. Powszechne jest stosowanie głosowego ostrzegania o przekroczonej prędkości czy fotoradarach, w tym przypadku należy jednak pamiętać o częstych aktualizacjach. aby zwiększyć komfort jazdy, kolory przełączają się na ciemniejsze, a ekran zmniejsza jasność po określonym czasie, co jest bardzo przydatne zwłaszcza podczas jazdy nocą. Ponadto...
Read MoreJEDNOSTKI NAWIGACYJNE JEDNOSTKI NAWIGACJI
odległość: mila morska (1852m) kabel (185,2m) prędkość: węzeł (1 mila morska/h = 0,5 m/s) kierunek: stopnie rumby (11,25°) angielskie miary: stopa (0, 3048 m) sążeń (6 stóp = 18288 m) odległość: mila morska (1852m) kabel (185,2m) prędkość: węzeł (1 mila morska/h = 0,5 m/s) kierunek: stopnie rumby (11,25°) angielskie miary: stopa (0, 3048 m) sążeń (6 stóp = 18288 m) kabel (185,2m) prędkość: węzeł (1 mila morska/h = 0,5 m/s) kierunek:...
Read More